Blog Layout

Scoren met content

Unieke content is een goede manier om je als bedrijf te differentiëren.

Twee jaar geleden deed automerk Renault een opmerkelijke investering: het kocht toen 40% van de aandelen in uitgeverij Challenges Group. Eerder al verwierf ook elektronicadistributeur Arrows een aantal nichemagazines. Vreemd? Helemaal niet, steeds meer merken zien het belang in van het beheren en beheersen van wat over hen geschreven wordt. Unieke content is een goede manier om je als bedrijf te differentiëren van de competitie en je unieke waarde te bewijzen bij de klant. Dat geldt zowel voor B2B als voor B2C merken.

Onderzoeken tonen aan dat content een belangrijke rol speelt bij het nemen van aankoopbeslissingen. Wie een aankoop overweegt, gaat eerst op internet zoeken naar informatie over een productcategorie of type oplossing, en stelt meestal een lijst van potentiële merken op, gebaseerd op die research. Daarom is het belangrijk om als bedrijf voldoende relevante informatie beschikbaar te hebben om die shortlist te halen. Ook doorheen het verdere beslissingsproces vormt goede inhoud een manier om de klant te beïnvloeden. Dat maakt het belangrijk om alle types van content aan te bieden, doorheen wat we in sales en marketing de ‘buyer’s journey’ noemen. Wie zich oriënteert, zal eerder zoeken naar algemene info om zich een beeld te vormen. Verderop in het beslissingsproces is een ander type info nodig: wat meer technische gegevens, maar vooral ook hoe andere klanten met producten of diensten geholpen worden. 

Wat je als bedrijf dus moet doen, is al deze verschillende types content beschikbaar stellen, via diverse kanalen, en via diverse types media. Hoe meer divers het aantal kanalen, hoe groter de kans dat je opgemerkt wordt. En dus op die ‘shortlist’ komt. Als kanalen kan je onder meer denken aan vakpers, de eigen website, een eigen tijdschrift (zoals Renault en Arrows dus doen), sociale media. Waar het op aankomt, is een goed plan op te stellen waarbij je geschikte content via de juiste kanalen verspreidt. 

Vergeet vooral niet dat marketing in het algemeen, en content marketing in het bijzonder een lange termijn investering is. Een paar blogs schrijven, een paar tweets sturen, en dan hopen dat iedereen je zal vinden, is een utopie. Er is een planmatige aanpak nodig, bijna in de vorm van een industrieel proces, en een consequente uitvoering van dat plan. Bedrijven hoeven de specialisten hiervoor niet per se zelf aan te werven, deze kennis kan ook extern ingehuurd worden. 

Interesse in een gesprek over content marketing? Contacteer me dan. 
Share by: