Ghostwriter

Ghostwriter

Dell Technologies

Dell Technologies is één van de toonaangevende bedrijven in de IT-sector. De producten van het bedrijf worden bij de grootste ondernemingen gebruikt om data te verwerken, op te slaan en te beschermen.  

Positioneren als opiniemaker

Vijf jaar geleden lag ik mee aan de basis van het ‘executive thought leadership’ programma voor EMC West-Europa. Hoewel het bedrijf bij heel veel beslissingsnemers bekend was, beschikten een aantal van de topmanagers niet over een goede profilering in de markt. Onze uitdaging (toen nog bij Across Technology) bestond er in de senior vice-president (SVP) van Europe West te positioneren als een opiniemaker.  

Ons Werk

We zetten voor deze SVP een programma op dat uit een aantal componenten bestond:
  • Een storyline die diende als kapstok voor alle blogs, sociale media berichten en andere teksten die we voor de SVP maakten;
  • Een redactiekalender waarin we telkens voor een half jaar vastlegden welke blogs we zouden schrijven. Daarbij zorgden we voor een goed evenwicht tussen verhalen over specifieke sectoren, producten en vernieuwende technologieën;
  • Twee blogs per maand, die we publiceerden op het LinkedIn profiel van de SVP;
  • Minstens tien sociale media berichten per week, die we zowel op Twitter als op LinkedIn publiceerden. Deze berichten waren soms promotie voor de eigen blogs, of die van Europese en Amerikaanse collega’s, of verwezen naar interessante artikels in de pers over de domeinen waarop EMC actief was;
  • Keynote presentaties, waarin we veel van de informatie van de blogs verwerkten. Omgekeerd maakten we soms eerst een keynote waaruit we dan later één of meerdere blogs distilleerden;
  • Opiniestukken in de pers: in nauwe samenwerking met het PR-bureau van EMC, zorgden we er voor dat sommige van de blogs in de pers verschenen als opiniestukken van de SVP. Of omgekeerd schreven we soms eerst een opiniestuk dat later ook weer als blog gepubliceerd werd op zijn LinkedIn profiel;
  • Een ‘Best of’: na verloop van tijd bundelden we een 30-tal van de blogs tot een gedrukt boekje, dat als hand-out meegegeven werd tijdens evenementen of bij keynote presentaties van de SVP.

Wat leverde dat op?

Dit lange termijn project zorgde er voor dat de West-Europese SVP duidelijk geprofileerd werd als een opiniemaker: zijn LinkedIn profiel straalde een grote geloofwaardigheid uit als vertegenwoordiger van een technologiebedrijf door de vele blogs en sociale media berichten die aantoonden dat hij zowel beslagen was over nieuwe technologieën, de diverse verticale en geografische markten waarop het bedrijf zich richt, als de zakelijke waarde van de producten die het bedrijf verkoopt.

Wat maakte ons succesvol?

Ondermeer de volgende punten maakten ons succesvol in dit project
  • Mijn inzicht in de IT-wereld liet mij toe een evenwichtige redactionele kalender op te stellen;
  • Mijn ervaring als journalist hielp mij bij het positioneren van de SVP als schrijver van opiniestukken;
  • Mijn kwaliteiten als schrijver leverden teksten op die zowel degelijke informatie bevatten en toch ook vlot leesbaar waren.

 Erkend worden als 'thought leader'?
Je bedrijf goed positioneren? 

Contacteer mij nu
Share by: