IT-communicatie

Krachtige IT-communicatie

EDF Luminus

EDF Luminus is één van de grootste energieleveranciers in België, en speelt een leidende rol in de transitie naar duurzame energie. 

Krachtige IT-communicatie

Vier jaar geleden wilde de toenmalige CIO van EDF Luminus een grote reorganisatie doorvoeren binnen de IT-organisatie. De manier waarop 'Business' en 'IT' samenwerkten, veranderde grondig en ook op IT zelf werden de teams anders ingedeeld. Vanuit Across Technology en later delaware hielp ik dit project mee slagen dank zij een doorgedreven veranderingscommunicatie. 

Ons Werk

Communicatie was cruciaal om dit grote veranderingsproject te laten slagen. Daarom werkten we een plan uit dat zowel de IT-afdeling zelf als de andere werknemers van EDF Luminus aansprak. Bovendien combineerden we interne én externe communicatie. Enkele onderdelen van het plan:
  • We legden de boodschappen vast in een 'message house'. Op die manier kan je alle communicatieuitingen telkens aftoetsen aan de booschappen die je wil verspreiden. Een ideale tool om voor consistentie in de communicatie te zorgen;
  • De bestaande interne tool voor sociale media, Yammer, riepen we uit tot het belangrijkste communicatieplatform. Niet zozeer om boodschappen van de directie te verspreiden, maar ook om iedere IT-medewerker de kans te geven haar of zijn visie te geven en om discussie aan te moedigen;  
  • In nauwe samenwerking met corporate communications en de interne communicatiedienst zorgden we er voor dat IT gebruik kan maken van alle bestaande communicatiekanalen om ook buiten de IT-afdeling de juiste boodschappen te verspreiden;
  • We hielpen mee de presentaties bouwen voor de halfjaarlijkse 'Town Hall' meetings van de IT-afdeling;
  • We vierden successen: werd er een project afgerond, dan werd hierover gecommuniceerd. Niet alleen vanuit IT zelf, het liefste lieten we iemand van de 'business' kant aan het woord, die vertelde wat het IT-project betekende voor het bedrijf. Een gebruiker aan het woord laten, objectiveert het nieuws en maakt het geloofwaardiger;
  • We zetten ook externe communicatie in: door een ijzersterk dossier te bouwen rond een specifiek project, raakte het verkozen tot 'Project of the Year' bij het gerenommeerde IT-vakblad Data News. Dat IT op die manier door een vakblad in de bloemetjes gezet werd, toonde aan de rest van het bedrijf hoe succesvol de IT-afdeling wel was met projecten. 

Wat leverde dat op?

De communicatie over dit project zorgde er voor dat de IT-medewerkers zich nauwer betrokken voelden, mee communiceerden en positief stonden tegenover de verandering. Een positieve attitude tegenover verandering, dat maak je niet vaak mee. Dat resulteerde in een forse stijging van de Net Promotor Score binnen IT. Bovendien krikte het winnen van de titel 'Project of the Year' het imago bij de rest van het bedrijf serieus op. 

Wat maakte ons succesvol?

Ondermeer de volgende punten maakte on succesvol in dit project:
  • Mijn kennis van de IT hielp me de brug slaan tussen IT en Business en liet me toe de technische input te vertalen naar informatie die voor de eindgebruikers verstaanbaar was. 
  • Mijn ervaring als journalist zorgde er voor dat ik wist hoe je een 'Project of the Year' dossier opbouwt en op welke punten je bij een jury moet inspelen. 
  • Door ter plekke op de IT-werkvloer aanwezig te zijn en met iedereen samen te werken, slaagde ik er in het vertrouwen te winnen van diverse stakeholders. 

De slaagkans van je project verhogen ? Verzet tegen 'change' wegwerken?

Contacteer mij nu
Share by: