Marcom management

Interim marcom management

Simac ICT Belgium

Simac ICT België ziet het als haar core business om de ICT-infrastructuur van haar klanten optimaal te doen werken zodat deze bedrijven kunnen floreren. Vanuit een brede kijk op ICT, biedt Simac diensten rond vier kennisgebieden: Cabling & Infrastructure, Business Management Solutions, Integratie en Professional Services. 

All-round marketing functie

In de zomer van 2017 contacteerde Simac ICT Belgium me (toen nog bij delaware) met de vraag om het bedrijf aan een grotere naamsbekendheid te helpen. Simac had op dat moment geen eigen marketing personeel in België. Mijn oplossing bestond er in één dag per week bij Simac een veelheid aan marketing communicatie taken op mij te nemen. 

Ons Werk

Ik ontwikkelde voor Simac ICT Belgium een marketing plan waarin content marketing in al zijn vormen een sleutelrol speelde.  Daarbij legden we de nadruk op volgende zaken:
  • Sociale media: de Company Page op LinkedIn werd opgefrist en kreeg meer leven door er regelmatig nieuwe berichten over het bedrijf en haar vier divisies te publiceren. We introduceerden ook een Twitter account;
  • Een ambassadeursprogramma: we zorgen er voor dat de werknemers van Simac optreden als ambassadeurs. En we maken het hen makkelijk: wekelijks ontvangen ze een mail met daarin een aantal social media posts die ze maar te knippen en te plakken hebben op hun eigen sociale media; 
  • Persberichten: Simac ICT België was al lang niet meer in de pers gekomen. Door regelmatig persberichten te sturen naar de Belgische IT-publicaties, vooral dan over nieuwe deals bij klanten, slaagden we er in het bedrijf weer onder de aandacht te brengen;
  • White papers: zowel voor de Integration afdeling, als voor Cabling & Infrastructure schreven we white papers die ingezet werden in lead generation acties. Bovendien werden de white papers zelf opgeknipt in drie blogs die we onder de naam van de divisiedirecteur publiceerden. Zowel de blogs als de white papers werden via de sociale media ambassadeurs verder verspreid;
  • Een website revamp: samen met het externe web agency van Simac in Nederland zorgden we voor een opfrissing van de website, vooral gericht om meer mensen naar de website te halen; 
  • Een blogprogramma: naast de blogs op basis van white papers schrijven we ook regelmatig blogs voor de diverse directieleden, zodat ieder domein van het bedrijf voldoende in de aandacht komt;
  • Interne communicatie: ook de interne communicatie wordt niet verwaarloosd. De regelmatige publicatie van teksten op het intranetplatform zorgt er voor dat de werknemers van Simac ICT Belgium en hun rol bij het succes van de Simac-klanten in het zonnetje gezet worden. 

Wat leverde dat op?

Op enkele maanden tijd slaagden we er in van Simac ICT Belgium een bekender merk te maken. Rond het bedrijf ontstond opnieuw een buzz, wat zowel door de werknemers, als de partners van het bedrijf en de klanten geapprecieerd werd. 

Wat maakte ons succesvol?

Ondermeer de volgende punten maakten on succesvol in dit project
  • Mijn inzicht in de IT-wereld liet mij toe mee te denken en te kijken hoe we Simac ICT Belgium het beste konden positioneren:
  • Mijn ervaring als journalist hielp mij bij mijn perscontacten en bij het schrijven van persberichten die een grotere kans maken om in de vakpers gepubliceerd te worden;
  • Door iedere week aanwezig te zijn bij het bedrijf, ving ik veel interessante informatie op die ik kon gebruiken om communicatie opportuniteiten te ontdekken. Door 'embedded' te werken en met iedereen samen te werken, ging iedereen me al snel niet langer als 'een externe' zien, maar als een collega. 

Wil je niet investeren in een vaste marketing resource maar toch zichtbaarheid creëren? 

Contacteer mij nu
Share by: