Blog Layout

Hoe word ik een KPI?

Drie vragen voor de thought leader in spé

Ben jij al een KPI? In dit geval staat de afkorting niet voor Key Performance Indicator, maar voor Key Person of Influence. Wie een aantal technieken volgt, kan relatief makelijk een goede reputatie opbouwen op sociale media. 
De term Key Person of Influence is bedacht door de Amerikaanse auteur Daniel Priestley die in 2010 een boek met die titel publiceerde. Voor je naar de boekhandel holt of het koopt op je eReader: het is een vreselijk boek. Een typisch Amerikaans ‘tips&trucs’ boek vol verhalen over mensen die stinkend rijk werden dankzij deze tips. Zeer onrealistisch allemaal en mijn haar ging soms recht staan van de nonsens die de auteur neerschreef.  

Maar op zich is het principe dat Priestley verkondigt, wel interessant: door op een goede manier aanwezig te zijn op sociale media, kan je voor jezelf een reputatie bouwen. In het verleden heb ik al een paar keer klanten op die manier geholpen. De standaard aanpak beschrijf ik hier, en die manier van werken is nog steeds valabel. Een combinatie van blogs en sociale media berichten levert mooie resultaten op. Het werkte zo goed dat ik op een bepaald moment een oproep kreeg van een prospect met de mededeling: “I know you can make people look fabulous. Can you make ME look fabulous?” Dat kan zeker, maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden.

Lange termijn
Een KPI word je niet op enkele weken tijd, en ook niet op enkele maanden. Thought leadership is geen sprint, maar een marathon. Je kan niet verwachten dat bedrijven je na de publicatie van twee of drie blogs als een goeroe gaan beschouwen en je uitnodigen als keynote speaker op een event. Of dat je na twee maanden overspoeld wordt met aanvragen van nieuwe klanten. Je moet de reputatie opbouwen, en onderhouden. 

Heb je een verhaal?
Niets is lastiger dan voor een ‘thought leader’ schrijven die geen verhaal te vertellen heeft, of slechts één klein verhaaltje dat telkens herhaald wordt. Daarom is het uitschrijven van een storyline als kapstok voor een hele reeks blogs essentieel. Slaag je er niet in om een dergelijke storyline te maken waaruit je moeiteloos zes of zeven blogs kan afleiden, dan is het misschien beter om niet te beginnen bloggen.

Is je verhaal geloofwaardig?
Een KPI word je alleen als het verhaal dat je vertelt, echt bij jou aansluit. Een KPI word je alleen als je op één of ander vlak uitblinkt of veel kennis hebt. Wat je vertelt in je blogs moet het beeld versterken dat mensen al hebben over je. Via je blogs en sociale media kan je die kring aan mensen uitbreiden. Wanneer die nieuwe ‘believers’ je ontmoeten, mag er geen disconnect zijn tussen de realiteit en het beeld dat ze van je opbouwden. De expertise die je tentoonspreidt in je blogs, moet dus ook echt zijn. 

Ben je geen geboren schrijver? Zoek dan hulp bij een professionele ghostwriter die in staat is jouw verhaal op een goede manier over te brengen en die zo kan schrijven dat de lezer echt overtuigd is dat jij zelf de pen in de hand had. Die ghostwriter moet dus ook jouw expertise goed genoeg kennen om namens jou te kunnen schrijven. Op die manier worden de gesprekken over de inhoud van je blogs echte conversaties en brainstorms en geen eenrichtingsverkeer. 

Share by: